בית ספר ענבר הוא בית ספר צומח שקם כדי לספק מענה לצורך של משפחות מתל אביב והאזור במסגרת אנתרופוסופית לגילאי יסודי. בית הספר ממוקם בכפר הירוק, מקום המאפשר מרחב ושקט לתלמידים. צוות בית הספר מורכב מאנשי חינוך מתחום האנתרופוסופיה ובעלי רקע וניסיון בחינוך ולדורף.
בית ספר ענבר
העמותה
חברי "עמותת ענבר לחינוך ולדורף" הינם קהילה של הורים שבחרו בחינוך ולדורף עבור ילדיהם. העמותה נוסדה לשם הקמת בית ספר אנתרופוסופי בכפר הירוק. הורים המבקשים לרשום את ילדיהם לבית הספר מקבלים על עצמם את עקרונות היסוד של חינוך ולדורף ועליהם להירשם כחברים בעמותה. חברות בעמותה הינה זכות ומחויבות השמורה לכל משפחה שמצטרפת ליוזמה החינוכית. חברי העמותה מוזמנים להשתתף באסיפות הכלליות של העמותה, לבחור את חברי ועד העמותה, להציע מועמדות לוועד העמותה ולהיות שותפים פעילים בעשייה
מקצועות הלימוד
המקצועות העיוניים בבית הספר נלמדים בתחילת היום במסגרת "השיעור הראשי" – יחידת לימוד ארוכה מהשיעורים האחרים, המקנה משקל מיוחד ליום הלימודים בכל כיתה וכיתה – ובמערך תקופתי, כלומר, לימוד המקצוע נפרש על פני שבועות אחדים. הילדים עובדים במחברות גדולות בעלות דפים חלקים וכך יוצרים בעצמם את ספרי הלימוד שלהם עבור כל מקצוע. תקופות הלימוד חוזרות על עצמן לאורך השנה, וכך מתאפשרת העמקה במקצוע הנלמד.
בכל יום לאחר השיעור הראשי נלמדים המקצועות הנוספים, כמפורט בהמשך הכתוב.
* בכיתות הנמוכות מתמקדים בלימודי שפה, חשבון ורישום צורה. בכיתות הגבוהות נוספים מקצועות כגון היסטוריה, מדעי הטבע, גיאומטריה, ספרות ועוד.
שפות זרות
הילדים נחשפים לשתי שפות זרות כבר בכיתה א׳:
אנגלית וערבית. בשלוש השנים הראשונות בבית הספר הילדים לומדים את השפות בדרך של חיקוי והשתתפות בשירה, בדקלום ובמשחק.
בדרך זו מתרחש בהדרגה תהליך של לימוד מילים, ושימוש עצמאי של הילדים בהן.
החל מכיתה ג׳ מתחילים ללמוד את אותיות השפה וחוקיה.
מלאכות
מלאכת יד היא פעולה נעימה ומרגיעה שיש בה ריתמוס קבוע. לימוד מלאכות תורם לרכישת הרגלי עבודה טובים ולחידוד הריכוז. עבודת המלאכה משמרת חירות פנימית וחדוות עשייה, תוך כדי התמודדות עם העבודה הנדרשת. המלאכות הנלמדות בשנים הראשונות הן מלאכות רכות שאינן דורשות כלי עבודה מסובכים: סריגה במסרגה אחת (קרושה), בשתי מסרגות, תפירה עם מחט, רקמה, אריגה
חומרי המלאכה הם הצמר, מעולם החי, וחוטים ובדים מעולם הצומח (כותנה פשתן). החל מכיתה ה' הילדים פוגשים חומרים קשים יותר ולומדים מלאכות מורכבות יותר, כגון עבודה בעץ בעזרת כלים כבדים ועבודה בממדים גדולים
טבע - טיולים שבועיים
בכיתות א׳ ו-ב׳ הילדים יוצאים בכל שבוע לטיול בכפר הירוק ובסביבותיו.
ההליכה בטבע מאפשרת לילדים להתבונן מקרוב בחי ובצומח הסובבים אותנו, תורמת לגיבוש הכיתה ומחזקת את תחושת המסוגלות של הילדים. הקטע הבא מיטיב לתאר את חשיבות הטיול: "ההצבה הסדירה של רגל לפני רגל בזמן שהזרועות חותרות בקצב, העלייה בתדירות הנשימה,
ההמרצה הקלה של הדופק, פעילות האוזן והעין הדרושה לקביעת הכיוון ולשמירה על שיווי המשקל, תחושת משב האוויר על פני העור – כל אלה הן התרחשויות המאחדות את הגוף והנפש באופן שאין לעמוד בפניו, והן מאפשרות לנפש לצמוח ולהתרחב"
(מתוך "היונה" מאת פטריק זיסקינד).
מוזיקה
המוזיקה היא שפה המעשירה את הלימוד והופכת אותו לחווייתי יותר. הייחוד שביצירה המוזיקלית הוא בכך שכאן החומר שזוכה לעיצוב אינו מהחוץ – כמו הצמר או הצבע – אלא מתוך הילד עצמו. בשנות בית הספר הראשונות הילדים שרים ומנגנים בחלילית פנטטונית המעניקה תחושה נינוחה וחלומית. השירה משפרת את היכולת הפונטית, משרה שקט ותורמת לביטחון הילד; הנגינה תורמת למוטוריקה של הילד, משפרת את כושר הקשב והריכוז ומשפיעה לטובה על הלמידה בכללה.
אוריתמיה
אוריתמיה היא אומנות התנועה המתואמת עם המילה המדוברת ועם צלילי המוזיקה.
לאוריתמיה ערך רב בתרגול של ריתמוסים, מקצבים, תנועות ומחוות לשיפור הקואורדינציה והכוחות הגופניים והנפשיים. שיעורי האוריתמיה תורמים לחיזוק היחסים החברתיים בכיתה, ומעודדים הקשבה, כבוד וסבלנות בין ילדי הכיתה.